7 TIPS OM MET DAGELIJKSE STRESS OM TE GAAN

7 tips tegen stress #MoonConsultancy

7 tips tegen stress #MoonConsultancy

1: Schrijf alles op wat jij moet doen: ‘to-do’lijst’.

2: Prioriteiten stellen: Kies 2 dingen uit van je lijst die je écht gedaan wilt hebben aan het einde van de dag. Dit geeft een voldaan en tevreden gevoel. Je hebt het afgerond. Bekijk daarna of het mogelijk en wenselijk is om nog 1 punt van je lijst te gaan doen.

3: Automatiseer: zorg dat je zoveel als mogelijk automatiseert. Zoals e-mails in een speciale map opbrengen, Denk hierbij vooral ook aan gewoonte’s: je poetst nu al elke dag op vaste momenten je tanden, doet de was of gaat bijvoorbeeld 1x per week de boodschappen halen. Hoe zou het voor jou zijn als je meer bezigheden op deze manier 1 voor 1 zou doen op vaste momenten op een dag. Dus niet meer alles tegelijk (binnen een half uur je boodschappen die je net gehaald hebt opruimen, meteen je e-mail openen en willen beantwoorden, snel even een lunch klaar maken en nog even snel dat telefoontje doen…)

4: Zorg dat je voldoende rust: Eerst actie, daarna rust! Zet desnoods de wekker op je mobiel. Ga een taak van je lijst doen en zorg dat je na bijvoorbeeld een uur een melding krijgt om pauze in te lassen. Ga dan even iets heel anders doen. Dat kan een rondje wandelen zijn, een kop thee maken en even in een andere ruimte op drinken. Doe je dit consequent en efficiënt, dan heeft dat direct effect op je stress-beleving.

5: Doe 1 ding tegelijk….! Doe je veel verschillende dingen tegelijk of in een korte tijd, dan heeft dit effect op het resultaat. Met aandacht en focus op 1 taak richten, zorgt voor betere concentratie en een groter gevoel van tevredenheid en voldoening zodra je de taak hebt afgerond. Accepteer dat je niet alles in 1 x af moet hebben, maar dat je meer winst ervaart als je 1-voor-1 alles goed kan afronden.

6: Maak af waar je aan begint: Start met punt 1 van je prioriteitenlijst en maak dit helemaal af. Zo kan je afstrepen van je lijst en maak je zichtbaar dat er steeds meer gedaan is. Dat geeft energie en zorgt er voor dat je trots kan zijn op jezelf doordat je betekenis geeft aan datgene wat jij belangrijk vind.

7: Plan vrije tijd! Pak je agenda en plan Ik-Tijd! Zet in je agenda grote kruizen met de opmerking: “Tijd voor mijzelf”. Zorg dat het minstens 1 dagdeel per week is. Maak geen afspraken met anderen, niet voor je werk, niet met vrienden, geen huishoudelijke taken of zorgtaken. Laat het van je energie level en het weer afhangen wat je gaat doen met je “Ik-Tijd”. En doe dan dát, waar je op dat moment het meeste behoefte aan hebt!

—> Een ‘nee’ uitspreken tegen anderen, is in dit geval een ‘ja’ voor jezelf!

Wil je meer handvatten die op jou persoonlijk van toepassing zijn en je helpen om beter om te gaan met stress in je leven? Neem contact op voor een afspraak! info@moonconsultancy.nl  of 06-51515962

Over Mirjam

Coach, therapeut, auteur / schrijfster. Praktijk voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. VOOR MENSEN DIE KIEZEN VOOR GRENZELOZE UITDAGINGEN Relatietherapie Personal coach Individueletherapie Workshops & Trainingen Professioneel Trainer, Maatschappelijk werk, Coach, voor Dordrecht en Zuid Holland en de rest van Nederland. Voor jongeren & volwassenen & groepen. Oplossings gericht & kortdurend. Systemisch in alle aspecten. Moeder van 3 pubers, partner van liefste, baas van vrolijke hond die echt kan lachen en een dove oude theemutspoes.
Dit bericht werd geplaatst in balans, Dordrecht, Moon Consultancy, Tips en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s