Tips om met stress om te gaan

Time to Relax: Moon Consultancy

Tips:

 

• Herken stress. Iedereen ervaart stress anders. Niet iedereen heeft buikpijn of verkrampte schouders, de één krijgt geen hap door de keel, de ander gaat zich volproppen. Let goed op de signalen die je lichaam geeft. Leer van vorige stress situaties, zodat je snel kan ingrijpen als het je weer overkomt.

 Stop met ‘moeten’. Het lijkt alsof iedereen zoveel van je verwacht. Gaat alles mis gaat als jij niets doet? Bedenk dat je niet (altijd) onmisbaar bent. Vaak zijn het niet de anderen waarvan je zoveel moet. Meestal moet je zoveel van jezelf. Je hoeft niet perfect te zijn. Pas je doelen aan, zodat ze haalbaar zijn. Vraag jezelf eens af: “wat is het ergste wat zal gebeuren als ik dit deze keer eens niet doe…”

• Zeg ‘nee’. Of beter; zeg ‘ja’ tegen jezelf. Stel grenzen aan wat je wel en niet wilt doen. Je wilt toch niet dat andere mensen je leven bepalen? Zeg niet meteen ‘ja’ als iemand iets van je wil, waar je eigenlijk geen zin in hebt. Neem bedenktijd, even een adempauze, dat maakt het makkelijker om te zeggen wat je werkelijk wilt.

• Plan vrije tijd. Ik noem het “Ik-Tijd” Zet een kruis in je agenda. Dat moment is voor jou en niet om je huishouden, werk of andere klusjes te doen. Spreek af met bijvoorbeeld een vriendin, dan kun je ook niet zo gemakkelijk die tijd toch weer voor iets anders gebruiken.

 

 Eet gezond. Stress maakt je moe, logisch dat je het liefst met een kant en klaar-hap op de bank ploft. Maar dit zorgt op de lange termijn dat stress meer kans krijgt. Zorg dat je gezond blijft, dan kan je mentaal en fysiek beter tegen spanning. Eet veel verse groente en fruit. Neem meerdere kleine maaltijden over de dag, ipv 3 keer een grote maaltijd. Zorg voor de juiste voedingssupplementen: ons voedsel bevat helaas al lang niet meer de voedingstoffen die we nodig hebben…

…. en beweeg

Van bewegen krijg je meer energie en het werkt ook nog eens tegen stress. Het ‘goed-gevoel hormoon komt vrij bij (extra) beweging. Je hoeft niet meteen te denken aan 4x per week een heftige work-out. Zelf ben ik helemaal géén sportschool type, maar een paar keer per dag een 20-30 minuten met de hond lopen doet voor mij wonderen.

• Ontspan. Zorg voor vaste momenten van ontspanning. Hoe je dat doet maakt niet uit. Doe ademhalingsoefeningen, kruip op de bank met een mooi boek, ga een eindje fietsen, neem eens een siësta, maak een wandeling. Veel mensen ontspannen met muziek, een boek of een lang uitgebreid bad.

• Praat met anderen. Blijf niet alleen zitten met je problemen. Op je werk kun je vaak best duidelijk maken dat je te veel werk hebt liggen. Grote kans dat ze willen helpen aan een oplossing. En spreek uit wat je werkelijk dwars zit, je wilt veranderen, waarnaar je verlangt. Overleg met je vrienden of een familielid. Vaak kan het horen van advies en nieuwe inzichten je helpen te relativeren of je op een idee te brengen waar je zelf nou nét niet aan had gedacht.

• Maak ’s avonds een planning voor de volgende dag. Dat helpt je ’s avonds om je werk los te laten. Schrijf op wat je wilt doen. Het geeft je overzicht en houvast. Plan ook lege ruimte in voor onverwachte zaken. Daarbij kan een notitieboekje naast je bed helpen om wat aantekeningen te maken als je nog wat te binnen schiet: uit je hoofd = ruimte voor rust!

 

 

Over Mirjam

Coach, therapeut, auteur / schrijfster. Praktijk voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. VOOR MENSEN DIE KIEZEN VOOR GRENZELOZE UITDAGINGEN Relatietherapie Personal coach Individueletherapie Workshops & Trainingen Professioneel Trainer, Maatschappelijk werk, Coach, voor Dordrecht en Zuid Holland en de rest van Nederland. Voor jongeren & volwassenen & groepen. Oplossings gericht & kortdurend. Systemisch in alle aspecten. Moeder van 3 pubers, partner van liefste, baas van vrolijke hond die echt kan lachen en een dove oude theemutspoes.
Dit bericht werd geplaatst in balans, lichaam, stress, Therapie, Tips en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s