Balans is hoofd en lijf

Steeds vaker merk ik in de gesprekken in mijn praktijk dat er behalve ‘iets tussen de oren’ ook iets mis is met het lijf. En of het er nu mee te maken heeft met dat ik (voor mij) zelf meer focus heb voor de balans tussen hoofd en lijf, of dat het een trend is… Ik weet het nog niet precies. Dit is wat ik zie: moeders met klachten rond drukte in werk en zorgtaken, vaders die moeite hebben met de omgangsregelingen en worstelen met verwachtingen van leidinggevenden, jongeren met onbegrepen psychische klachten, langdurige rouw, opvoedingsproblemen, een laag zelfbeeld of een destructief laag zelfbeeld …. Vrijwel altijd hebben mijn cliënten ook last van opstandige darmen, hoofdpijnen, spierkrampen, een te laag vitamine d gehalte, lage rug pijnen,  vermoeidheid, enzovoort. Negen van de 10 keer adviseer ik een bloedonderzoek of algehele check-up bij de huisarts. Negen van de 10 keer blijkt er dan inderdaad iets niet helemaal oké te zijn in het lijf.

Dus, richt ik mij naast de zorg voor het herstel in het hoofd, ook op een gelijke oplopende tred in het lijf. Met positief effect. Door samen naar beide gebieden te kijken, te analyseren waar mogelijke tekorten in de voeding zitten,  worden zowel hoofd als lijf gevoed met nieuwe, verse, gezonde en herstellende input. En aangezien ons voedsel niet meer is wat het ooit geweest is of zou moeten zijn, kom je al snel bij supplementen terecht. De juiste balans vinden, gericht op het persoonlijk niveau en behoefte: het kan vrij simpel met natuurlijke voedingsupplementen en pure bijenproducten en heeft een enorm positief effect. Want als je lijf goed functioneerd, heeft dat direct een enorm effect op ‘wat er tussen de oren’ speelt.

Mijn cliënten zijn er blij mee: minder of soms zelfs geen last meer hebben van rugpijn, spastische darmen, hoofdpijnen en chronisch vermoeid voelen. En dat alleen door kritisch naar je voedselpatroon te kijken en hard te werken aan je psychische hulpvragen. Het kan door je lichaam te helpen met het datgene te geven waar het lijf zijn voordeel mee doet: het stimuleren van het zelf herstellend vermogen. Dat hoeven niet altijd zware medicatie’s te zijn (als dit tenminste niet geconstateerd is door een arts).  Het gaat alleen om ondersteunende voedingsmiddelen en verzorgingsproducten om je gezondheid te stimuleren en ondersteunen. Het gaat nadrukkelijk niet om medicatie, of het vervangen van medicatie. Als je lichamelijke klachten hebt kan je het beste met je huisarts overleggen. Want ik ben geen arts of orthomoleculair therapeut. Wel mens, therapeut en ervaringsdeskundige.

Mijn cliënten blij én ik blij: want wat is waardevoller en geeft nou meer voldoening dan iemand opgelucht en met meer energie mijn praktijk uit te zien lopen…!

Over Mirjam

Coach, therapeut, auteur / schrijfster. Praktijk voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. VOOR MENSEN DIE KIEZEN VOOR GRENZELOZE UITDAGINGEN Relatietherapie Personal coach Individueletherapie Workshops & Trainingen Professioneel Trainer, Maatschappelijk werk, Coach, voor Dordrecht en Zuid Holland en de rest van Nederland. Voor jongeren & volwassenen & groepen. Oplossings gericht & kortdurend. Systemisch in alle aspecten. Moeder van 3 pubers, partner van liefste, baas van vrolijke hond die echt kan lachen en een dove oude theemutspoes.
Dit bericht werd geplaatst in Actueel, Bijzonder, Dordrecht, Mensen, Moon Consultancy, psychosociale hulpverlening, Publicatie, Therapie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Balans is hoofd en lijf

  1. dag Mirjam,
    Mooi om te zien hoe jij vanuit psyche steeds vaker de connectie met lijf vind. Ik heb die tocht vanaf de andere zijde ontdekt. Ik kon bij steeds meer mensen de (vaak onbegrepen) lichamelijke klachten duiden door scholing te volgen meer richting psyche en psychologie. vanuit de fysiotherapie naar psychosomatiek naar stress(coping) naar conflicten. Steeds vaker zag ik dat de onbegrepen lichamelijke klachten toenamen bij het vermijden van keuzes, het niet aangaan van conflicten. Klachten werden van lastig fenomeen een handige indicator voor stresstoename.
    Verbindende factor was bijna altijd stresscopingstrategieën. het maakt dat je voor cliënten heel vaak de vele problemen die ze ervaren onder een noemer kan brengen en zo kun je vaak de weg naar oplossingen lichter maken.
    Ik heb regelmatig cliënten die door het aangaan van confrontaties met lastige emoties of de mensen die bij die emoties horen rugpijn als sneeuw voor de zon voelen verdwijnen zonder ze daarvoor te “behandelen”. Dat geeft nogal eens verwarring, zeker als ze daarvoor al jaren bij vele therapeuten geweest zijn zonder (blijvend) resultaat.
    Misschien aardig om af en toe wat uit te wisselen van onze wederzijdse vindingen. soort digitale intervisie. Ik vraag me af hoe jij daar tegenover staat.
    Ik hoor het wel.

    Groetjes,
    Gideon de Haan
    mobiel 0654726746

    • Mirjam zegt:

      Dank je wel Gideon.
      Lijkt mij zeker een goed plan om wederzijdse (be-)vindingen uit te wisselen! Het kan alleen maar een verrijking zijn voor ons én onze cliënten…!

Plaats een reactie